formkoll

Formkollsbackar med krut i tassarna

Del av morgonens happygäng i dimman vid Kännåsen.

Inlägget kan innehålla självskryt och mycket fokus på strava men jag #nöjdsomfan just nu. Vi börjar dock med ett par miserabla ben i morse. I går kväll fick vi fin stigvisning av Anders Blomqvist runt Ås. Rotiga stigar hala av regnet, mulliga ridstigar och lång spång. Nästan två och en halvtimmes cykling. Vi kom hem sent, fikade och fastnade i en film. Vi kom inte i säng förens efter 12 i natt.

Kvart över fem ringde klockan för Happymorningride. Jag hade bestämt att damma av racern och plockade bort nummerlappen från Härjedalstrampen. Så lite racer har jag cyklat, loppet gick på nationaldagen. Kände att jag var sömning och benen tunga. Känslan stämde när jag flåsande tog mig upp för Kännåsenbacken och funderade på hur jag skulle överleva den timmen vi hade framför oss. Av någon underlig anledning tryckte jag på för kung och fosterland i Ösabacken. Runt 5 minuter av smärta i ett par tunga lår och bara någon meter bakom snabbe Anders Hedlund. Det blev ett pers på Strava.

Efter stor frukost och lite sömn hemma igen packade vi i hop oss och åkte ned mot stugan. Jag hoppade av i Åsarna för att cykla sista biten hem. Min plan var att köra så hårt jag kunde i två av mina formkollsbackar. Klövsjövägen climb på 3 km med en snittlutning på 6% och Torvallen Climb på 3,2 km och en snittlutning på 5%. Innan dessa två backar går det uppför, lite så där retligt uppför och sedan en lång utförslöpa genom Klövsjö och ned till infarten till Katrina. Förra årets tider har varit 12,18 min och 12,43 minuter. De här backarna är så mentalt jobbiga att jag bara kör dem en-två gånger per i år i hög fart.

Jag tog det lugnt fram till första klättringen och funderade på hur mycket motvinden skulle påverka. Jag bestämde mig också för att inte lägga ned på lilla klingan. Det skulle gå ändå. Jag pressade mig rejält och kände att benen faktiskt svarade trots att de var lite tunga.

#fromwhereiride, utsikt över Klövsjö. Sveriges vackraste by som lokalbefolkningen säger. Jag håller med.

Nöjd och illamående rullade jag ned till Klövsjö, tog några bilder och peppade mig själv att Torvallsbacken skulle gå lika fint trots att jag skulle få rejäl motvind. Om inte så kunde jag vara nöjd med det faktum att jag faktiskt inte la ned på lilla klingan och inte ens använde de lättaste växlarna på stora klingan.

Jag tryckte på ordentligt i Torrvallen och kände hur jag blev yr. Gummiben under mig och dagens lunch, ett par mackor räckte visst inte. Jag frustade mig förbi fiket vid Torrvallen och bjöd gästerna på lite underhållning. Lovade mig själv att inte bli besviken om tiden inte räckt. Sist hade jag fin medvind.

Tummen upp för dagens bravader.

Det finns fina asfaltsvägar här i fjällen. Fast allra finast är det trots allt utanför vägarna.

Väl hemma i stugan var jag helt slut. Bad Hasse kolla Strava innan jag själv gjorde det. Kunde konstatera att jag krossat mina gamla tider med stor marginal. Klövsjövägen Climb på 11:07 och Torrvallen Climb på 10,52.

Screen Shot 2016-07-29 at 18.44.47

Strava-självskryt.

I bland får jag till det. Det känns bra att jag mentalt inte ger upp i backar som förr. Inte skäller på mig själv och hittar på konstiga anledningar till att jag inte är snabb nog. Det sitter så mycket i huvudet, att inte släppa när det svider i benen och att det går att ligga på hög puls så mycket längre än man tror.

Dagens formkollbackar gav kvitto på fin cykelform och det känns bra inför Ragunda 100 miles om en månad. Då kommer Hasse och jag få backar så att vi blir mer än nöjda. Nu ska jag ägna några dagar åt lek på cykel. Låna Hasses fullgung medan han springer sina sista pass inför Axa Fjällmaraton. Jag själv längtar fjällöpning så det gör ont i kroppen men inser att det inte alls fungerar just nu. Jag får vara glad att jag kan cykla.