Fjällcykling, kanske inte det man gör ensam även i säkerhetssynpunkt. Men i bland är det skönt att få vara helt själv.

Oavsett vilken cykelform du utövar, eller om du springer kan det vara bra att tänka lite extra på säkerheten. För även om man inte ska tänka att det värsta kan hända eller vara rädd att ge sig ut kan det faktiskt inträffa saker. I bland slår det mig hur sårbar man är. Att det kan dröja länge till någon hittar mig i skogen eller om jag kör omkull eller blir hastigt sjuk på cykelturen. Även om det passerar människor och landsvägar är trafikerade kan det ändå ta tid att få hjälp.

Det är ut säkerhetssynpunkt bättre att ha träningssällskap men det är inte alltid att man har det. De tär även skönt att träna ensam i bland. Men det finns små saker som kan göra träningspasset lite säkrare men framförallt lättare för anhöriga att lokalisera dig om olyckan är framme samt att förbipasserande veta vem du är och hjälpa dig.

Strava Beacon (för premiummedlemmar)

I appen Strava finns numer en gps-spåringstjänst där utvalda personer kan följa dig under rundan. Tjänsten ingår om du har ett premiummedlemskap. Det fungerar så att du slår på funktionen innan du ger dig i väg om du använder appen för att regga ditt pass. Det går att koppla i hop det med tex din Garminklocka. Du får frågan vilka kontakter i din telefon du vill ansluta. Du kan ha tre personer som mest. En länk till din aktivetet skickas per sms till de personer du valt ut och de kan då enkelt gå och se var du befinner dig i realtid.

Garmin LiveTrack

Ungefär samma funktion som i Strava Beacon finns även i en del Garminklockor med LiveTracking-funktion. Du kan använda din träningsklocka som en extra säkerhetslina till dina anhöriga. Om du slår på livetrackingfunktionen när du ska ge dig i väg kan den som har valt att följa dig se din rutt och vart du befinner dig. Står du stil för länge vet personen var den ska leta efter dig. Viktigt är dock att i förväg komma överens om hur länge du ska stå still innan personen börjar leta efter dig.

I Garmins app Connect kommer du åt livetracking. Du kan välja att visa ditt pass på Facebook eller skicka en länk via mejl till den personen som ska följa den dig. Du kan välja flera personer. Se till att telefonen är fulladdad innan du ger dig ut. GPS kan ta en del på batteriet.

Här syns en av mina rutter där LiveTrack varit aktiveterat. Hade något hänt hade mina anhöriga kunnat följa mig och hittat mig.

Några andra enkla åtgärder

Appar i all ära men teknik är teknik och i bland fungerar det inte. Du kanske saknar mobiltäckning, batteriet i telefonen tar slut eller gps:en tappar kontakt. Det kan lätt bli en falsk trygghet så se ovan tips som ett komplement. Det finns andra enkla åtgärder som fungerar i analogt läge!

ICE- in case of emergency

Vi är nog många som har våra telefoner med oss när vi ger oss ut på en träningsrunda och det är bra. Det är en livlina om något händer så vida det finns mottagning. Händer det något kan du ringa och även använda de tips ovan om gps-spårning.

Något lika viktigt är att skriva in  din ICE-kontakt (in case of emerengcy) i telefonen. Det är ett nummer till en nära anhörig som ambulanspersonal snabbt kan få tag i om det har hänt dig något. Har du pinkod till din telefon kan det vara en ide att fota av ditt ICE-nummer och ha det som bakgrundsbild. Har du tex en Iphone kan du fylla i ditt nummer i hälsoappen och på så vis göra informationen tillgänglig även om din telefon är låst.

Det finns sk taggar med ditt ICE-nummer som du kan fästa på hjälmen eller cykeln och det kan fungera bra så länge som inte kraschar din hjälm så att taggen oskannbar. Detta kräver även att den som hittar dig har möjlighet att kunna skanna din tagg och att personen har mobiltäckning.

Ett annat tips är att helt enkelt skriva ditt ICE-nummer för hand på ett papper, platsa in det och alltid ta med det ut. Mer information om ICE hittar du här.

Slutligen;

  • Tala alltid om var du tänker cykla och hur länge du planerar att vara ute.
  • Cykla med förnuft. Både vad gäller ställen du kör, teknisk svårighet och längd på passen.
  • Det bästa trots allt är att cykla tillsammans med någon om du har möjlighet.

Har du några tips på saker som höjer säkerheten? Lämna en kommentar!

Säkrast är att ha sällskap, det finns alltid någon som kan hjälpa!
3

6 Comments

  1. Alec april 6, 2017 at 20:04

    ”ICE-Kontakt – (in cafe of emergency)”…är det om man är riktig fikasugen? 😁

    Reply
    1. Helena april 7, 2017 at 12:56

      Precis så, viktiga saker alltså 🙂 Jag ska nog rätta till det där stavfelet , tack för att du såg det!

      Reply
  2. Micke april 6, 2017 at 21:25

    +1 på glympse. Gratis och helt suveränt. Dottern använder det också när hon rider själv. Man styr av vem och Hur länge man skall bli spårad.

    Reply
  3. Lennart april 8, 2017 at 14:19

    I gratisversionen av Endomondo kan vänner följa ditt träningspass (och skicka peppande meddelanden som en röst försöker läsa upp på amerikanska, man kan ägna ett helt långpass åt att grubbla på vad den sa}.

    Reply
  4. Pingback: säkerheten först - några enkla tips för cykelturen - Helena Enqvist

Lämna gärna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge