• Home
  • /
  • Cykligt
  • /
  • Tre tips för lite varmare träning utomhus

Tre tips för lite varmare träning utomhus

Vintern är en klurig tid att träna utomhus på. I bland alldeles underbart vacker och skön. I bland bistert, kallt och jobbigt. Och i bland alldeles för varmt när vårsolen steker och underställströja räcker. Men ofta kallt tycker jag. Min cykelvän Johan Eliasson myntade häromdagen hashtaggen #livetienfrysbox. Det känns lite så just nu. Kylan hänger kvar. Det är massor av lager kläder och vårens turer i tunna cykelkläder känns oerhört långt borta. Men är man lite smart och vågar trotsa elementen lite så brukar det gå bra. Dessutom är det en fin känsla att komma in i värmen efter ett pass kallt pass utomhus.

Jag har tre saker som gör det lite lättare att hantera kylan och göra långa pass möjliga. Både på skidor och på cykel nämligen; 

Airtrim – guld värt!

Det är inte vackert men ovärderlig när tempen kryper ned lite. Min värmeväxlare som jag använder både när jag åker skidor och cyklar. Den som jag har på omslagsbilden. Det är inte vackert men bra. Jag har känsliga luftrör och fryser väldigt lätt om händer och fötter. En värmeväxlare hjälper till att hålla värmen lite. Du slipper andas in kall luft helt enkelt. Nackdelen med airtrim:en är att det samlas mycket snor och fukt i filtret och man får regelbundet fräsa till för att rensa. Det finns flera filter med olika luftgenomsläpp men jag använder ett och samma och kör sällan riktigt intensiva pass med den. Är det så kallt att jag plockar fram den så är det också för kallt för mig att utföra intervaller utomhus. Jag har skrivit ett inlägg om fördelen med airtrim för några år sedan och vill du veta mer finns det inlägget här.

Plattpedaler och varma vinterkängor och stora cykelskor

När jag kör fatbike har jag slutat använda cykelskor. I stället har jag plattpedaler och använder varma kängor för att slippa frysa allt för mycket. Att cykla fatbike i snö innebär för min del mer kliva av cykeln och gå än på mtb:n. Att gå i cykelskor i snö är kallt och kängor ger bättre grepp. dessutom är det mindre risk att snö fastnar i pedalerna och jag slipper sparka bort isklumpar i spd-klossarna.

På mtb:n använder jag en storlek för stora vinterskor och kör lager på lager på fötterna. Ull både på båda lagren. Anledningen till att jag kör med för stora cykelskor är att luft isolerar och för tighta skor gör att fötterna fryser mer. Är det riktigt kallt och blåsigt och jag ska köra väg kan jag addera skoöverdrag för att slippa fartvinden.

Shorts över vintercykelbyxorna

Principen lager på lager är det allra bästa för att hålla värmen. Luft isolerar och med flera lager går det att justera även under passet. Jag har ett par underställsbyxor med vindskyddad front, både på lår och smalben. Det gör att vinden inte kommer åt och kyler ned. Ull närmast kroppen är ett bra knep för att hålla sig varm. Det gäller också händer och fötter. Det fina med ull är att det värmer även om det är fuktigt.

Vintercykelbyxor är bra. Framförallt om byxan inte har padding. Då är det lättare att addera lager under. Men i bland räcker varken vintercykelbyxor eller skidbyxor till och då drar jag ett par cykelshorts över. De står emot vinden och fungerar som ett extra yttre lager. Likaså använder jag shorts de lite mildare dagarna är mina skidbyxor och flossade cykelbyxor blir för varma. Jag struntar fullständigt i vad som är snyggt eller rätt och riktigt enligt alla klädkoder i cykelvärlden och kör shorts även ute på vägen. Jag håller mig varm helt enkelt!

Shorts, världens bästa cykelplagg!

Har du något riktigt bra tips för att klara kyla? Berätta!

3

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

4 Comments

    • Helena

      februari 4, 2019 at 15:51

      Nämen precis, det är irritersamt och jobbigt att ideligen sparka och jag är rädd att jag både sliter ut kloss och pedal till slut! Jag hade faktiskt kombipedaler på fatbiken till en början, för att kunna jobbpendla. lät jättebra på pappret men de pedalerna samlade ännu mer snö. Sedan är det ju inte heller så dumt att köra med plattpedaler emellanåt, det utmanar tekniken tänker jag. I allafall för mig som gärna fuskdrar lite när jag sitter fast. Ska man över nåt utan att sitta fast gäller det att göra på rätt sätt 🙂

      Svara
  • M

    februari 5, 2019 at 21:36

    Min fetis Hellga (hon heter faktiskt så, Specialized Hellga! gulligt namn!) hade enkla plattisar på sig från fabrik när hon kom till mig, jag är jättenöjd! Kör med hikingskor med relativt styv sula med greppigt mönster, och det är verkligen energibesparande att inte behöva klicka i och ur, precis som du säger måste man ju kliva av/på lite oftare än vanligt på fatbike i skog med snö. Enda nackdelen är att just den pedalen fylldes med snö som frös till klumpar när det var som varmast förra vintern, ska nog försöka köpa ett par med större hål/mindre gods i plattformen liksom.
    Faktiskt rätt sugen att köra plattisar på MTB:n också, jag har rätt dålig teknik… och gör en och annan SPD-vurpa, när hastigheten blir för låg – inte för hög!

    Svara
    • Helena

      februari 6, 2019 at 21:25

      Hellga var fint! Det är lite roligt det där med att man ofta gör sådana vurpor när farten är låg 😉
      Har du tittat på några speciella plattpedaler? Jag har de som satt på från start, par enkla velgopedaler med lite för få nabbar men har ingen aning om vad jag ska leta efter för att få lite mer grepp och bättre pedaler

      Svara

Kommentera

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: