När jag efterfrågade vad ni helst vill läsa om var det några av er som ville läsa mer om skidor. Så jag tänkte  låta skidor och det som hör bli ett tema i bloggen i ett par inlägg framöver. Ska säga redan nu att jag verkligen inte är ett proffs på det. En glad motionär men som lätt nördar in sig i träningsformen. Det blir inlägg på basicnivå, kan du det mesta så läs någon annan blogg. För er andra, klipp ut och spara 😉

Att försöka se snygg ut i ett skidspår är ingen mening. Skidor är en snorsport, är det lite extra kallt fryser det mesta till is. I dag fick löparvästen agera skidväst och värmde fint!

Vi börjat temat lite lägligt med hur du klär dig när det är riktigt bistert ute. För det vore himla synd att missa de där kalla fina dagarna i rädsla för att frysa. Du kanske inte kan köra dina längsta eller tuffaste pass när tempen sjunker rejält men ute kan du vara utan problem! (Jag måste be om ursäkt för en av mina sämsta bloggbilder någonsin på en hög kläder. Ljuset i vår furustuga en förmidddag i kombination med en Iphone blir inte så bra, men ni fattar säkert!)

IMG_8262
Bra hade varit om jag lagt kläderna i ordning. Ungefär från toppen är översta lagret bortsett från strumpor och handskar som hamnat för långt ned. Som sagt. Förlåt för kass bild.

I dag stod tempen på 18 minusgrader och ganska torr luft. Det har snöat ut så att säga och då brukar inte kylan kännas lika sträng som om det är lite fuktigt. Den här uppsättningen passar bra från 10 minus och nedåt, som i dag. Är det mildare får du ta lite tunnare skidbyxor, hoppa skidvästen och ta en tunnare buff.

Precis som i vilken träning som helst utomhus ska du faktiskt frysa lite innan du kommer i gång och jobbar. Är du varm redan från början kommer du att frysa ännu mer. När kroppen jobbar blir du svettig och har du för mycket kläder på dig svettas du mer och fryser sedan. Kläderna ska andas och principen är lager på lager så att överskottsvärmen har någonstans att ta vägen. Därför fungerar sällan tjockare dunjackor över en tröja eller täckbyxor. Det blir inte bara omtympligt utan alldeles för varmt. Tänk också lager på lager när det kommer till fötterna. Ett par tjocka strumpor i ett pjäxor kan göra att det blir för trångt. Luft isolerar mot kyla och tårna måste ha lite utrymme för att du inte ska bli kall.

Närmast kroppen dvs lager ett.

  • Vanlig sportbehå och trosor/kalsonger i bra matrial.
  • En tunnare underställströja. Jag använder i princip enbart merinoull i mina underställ och kör det ett par uppsättningar väl använda från Woolpower.
  • Underställsbyxor i merinoull.
  • Ett par tunnare ullstrumpor. De vita på bilden, en favorit som inköptes billigt.

Mellanlager dvs lager 2

  • En tjockare underställströja, även denna i merinoull.
  • Ett par tjockare strumpor i merinoull.
  • Ett par tunna sk liners (tunna fingervantar för dig som fryser extra mycket om händerna.) Jag hade inga idag därför saknas de på bild.
  • En buff som värmer din hals och dina kinder och fungerar som ett fint lager under din mössa. Därför ska du dra den över huvudet innan du tar på dig mössan. I dag tog jag min varma med fleccemudd.

Ytterlager dvs lager 3.

  • Skidjacka. Idag min lite tunnare med vindskyddad front som fungerade ypperligt.
  • Skidtights med vindskyddad front.
  • Mössa i funktionsmatriel
  • Mina varmare skidhandskar (Vi kommer att prata med om handskar senare)
  • Skidpjäxor.
  • Har du en skidväst kan du med fördel addera en sådan när tempen är låg. Jag hade ingen utan tog helt sonika min löparväst som värmde fint!

Det som jag saknade i dag var min värmeväxlare, min airtrim. Mina luftrör är känsliga och får slita i onödan när jag inte har den. Fördelen med en värmeväxlare är att inandningsluften blir varm och gör på så sätt att du faktiskt fryser mindre. Är du känslig om kinder kan du med fördel köra med skyddstejp utvecklats just för träning. Fryser du lätt om fötterna finns det pjäxöverdrag likt de som man har över sina cykelskor.

Nu bör du hålla dig varm under passet och se till att ta med dig en torr varm mössa och ett par tjockare vantar och en jacka som du kan ta på dig direkt efter passet är slut. Det är ofta först då som man fryser rejält. Har du möjlighet ta med en termos med varm dryck, det är ger lite guldkant!

Jag trostade kylan idag och fick uppleva en helt magisk vinterdag. Kärvt i spåren av kylan men så otroligt vackert!

På toppen Katrina.
I början av femman, strax innan den långa stigningen upp till toppen. Extra tacksamt med slakmotor när det är kallt. Här höll solen precis på att ta sig fram!
IMG_8265
Ser ni ljusfenomenet i bakgrunden? Såg nästan ut som en regnbåge, Halo kallas det visst.

 

0

9 Comments

  1. Lovisa januari 5, 2016 at 22:47

    Kan lägga till att ta sport-bh:n utanpå lager 1 för att transportera bort svett från brösten som lätt blir kalla! Eller använda en i ull från tex icebreaker eller devold!

    Reply
    1. Helena januari 5, 2016 at 22:48

      Hej Lovisa! Vad smart!! Tack för det tipset 🙂

      Reply
  2. Lisa januari 9, 2016 at 09:35

    Supertack för bra tips! Att jag inte tänkt på att ta två underställströjor?!
    Min sportbehå i merinoull från Icebreaker är ett av mina favoritplagg:)

    Reply
  3. Pingback: Skidhandskar för olika väder och de bästa för kyla | Helena Enqvist - hon som cyklar lite

  4. Pingback: Skidtema på bloggen framöver- häng med! - Helena Enqvist - hon som cyklar lite

  5. Pingback: Skidtema - ta hand om skidorna! - Helena Enqvist - hon som cyklar lite

  6. Pingback: Skidtemat - novisens vallaskola - Helena Enqvist - hon som cyklar lite

  7. Pingback: Skidtemat - novisens vallaskola del 2 - Helena Enqvist - hon som cyklar lite

  8. Pingback: Skidtemat fortsätter även i vinter - Helena Enqvist - hon som cyklar lite

Lämna gärna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge