Det här med mellanmål 

Veckans tema är mellanmål bloggnätverket Svenska hälso- och träningsbloggar. Camilla har delat med sig av bananpannkakemuffins. Samma sak som de där bananpannkakorna jag gjort under sommaren men i bra format att ta med sig på jobbet. Ida delar med sig av många bra mellanmålstips, bland annat granola! Malin skriver lite om vikten att äta mellanmål nu när hon är gravid. Hon ger också bra tips på mellanmål i sitt inlägg.

Jättespännande tema tycker jag och ser framemot att få ännu fler bra mellanmålstips under veckan som kommer. För handen på hjärtat är jag urusel på mellanmål, framförallt på jobbet. Både att komma på vad jag ska äta, komma i håg att ta med och framförallt att äta det är ett projekt som sällan blir så bra. Jag skulle vilja vara en av alla som slänger fram sina fina och goda mellanmål på jobbet. I stället blir det som oftast en kopp kaffe på förmiddagen och kanske en frukt på eftermiddagen. I bland lyckas jag ta med en smörgås eller har en nödbar av något slag i väskan.

Eftersom jag tränar mycket och många gånger direkt efter jobbet behöver jag något mer energirikt än svart kaffe. Vissa dagar har jag dåligt aptit och äter både lite till frukost och lunch och blir hungrig på kvällen i stället. De dagar jag inte slarvar med mellanmålen orkar jag mer, äter mig inte ur huset efter ett träningspass och rensar inte tallrikarnavid middagen. Jag blir lätt på dåligt humör om jag inte äter ordentligt och regelbundet. Det blir balans om det fungerar.

Det fina i kråksången är mellanmålen blir av på helger. Mycket för att jag slipper komma i håg att ta med mig allt som ska ätas till jobbet.

I december i fjol efterlyste jag mellanmålstips från er dom följer bloggen på Facebook. Jag fick massor av bra tips som jag samlade i ett inlägg. Jag provade dem och gjorde ett tappert försök att styra upp mina mellanmål på jobbet men det höll inte så länge.

Något som fungerade lite bättre var mina egna mellambålsbars i Raw-stil som jag experimenterade fram i våras. Recept på dem finns här. De fungerade lika bra att ha med i cykeljackan.

Ett annat mellanmål som jag gärna  äter efter träning (på helger då) är en enkel smoothie av det som finns i frysen. Som den nedan på bilden. Ekologisk fullfet youhurt, en näve blåbär från markerna runt stugan, en näve hallon och en halv banan från matbutiken som mixas med lite kokosolja. Toppas med stora kokosflingor. Vår tonårings favorit som hon gärna gör själv. Enkelt och gott!

Enkelt och gott. Tonåringens favorit.

Nu passar jag över bollen till dig. Vilket är ditt bästa mellanmålstips och hur gör du för att enkelt få med dig mellanmålen till jobbet?

 

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

21 Comments

Kommentera

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: