tabata

Tabatacirkel för hela kroppen

tabatacirkel

Saker man gör med sin dotter.

Något av det roligaste som finns är när jag får sällskap av min dotter i gymmet. Jag kan fundera en hel dag på ett upplägg som passar oss båda utifrån våra förutsättningar och som inte blir tråkig. I bland sms:ar jag henne upplägget eller så har jag en ram och låter henne få välja ett par övningar. Vi kör sällan med vikter mer än vår egen kroppsvikt. I samma anda som jag gör min egen styrketräning. Cirkelfys rätt och slätt.

Gårdagens pass blev i tabataform och med övningar där vi gick igenom hela kroppen. 16 minuter effektiv träning sammanlagt utan att räkna in vilan. Det räcker i bland gott och väl när intensiteten är hög. Ett set tabata kan enkelt förklaras att du gör tex en övning i 20 sekunder, sedan vilar du i 10 sekunder tills du har gjort övningen 8 gånger. Det går ocså lika fint att göra 8 övningar per set och sedan upprepar. Fördelen med tabata är att du får upp flåset och jobbar intensivt och kan användas till många övningar. Plankan, benböj, armhävningar eller varför inte burpees, löp- eller skidintervaller? Det är bara fantasin som sätter stopp. Det finns många enkla tabata-appar som håller koll på tiden åt dig. Här är ett exempel.

Tabatacirkel för hela kroppen

Värm upp en stund innan, tex löpning, crosstrainer. cykel eller roddmaskin. Sedan 4 varv av övningarna nedan. Vila en liten stund mellan varje cirkel.

  • armhävningar
  • Rygglyft
  • Plankan
  • Benböj (med eller utan vikter)
  • situps
  • smal armhävning
  • Russian twist med eller utan kettlebell.
  • Utfall (hoppande, stillastående med eller utan vikt)

Du kan göra den här cirkeln hur tung du vill genom att använda viktel. Det går lika bra att göra det lättare, kör armhävningar, plankan och smala armhävningar på knäna. Tänk på tekniken hela tiden och stressa inte för att göra så många repetioner som möjligt. Det är bättre att du gör övningarna korrekt. Jag kan nästan lova att det kommer att kännas rejält även om du gör färre av varje!

tabatacirkel

High five och lite vila på golvet efteråt.

Något att prova i helgen kanske? Du, lycka till och kör hårt!

 

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

6 Comments

Kommentera

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: