• Cykligt

Solodistansen – när man får umgås med sig själv

Allra helst vill jag ha sällskap på distanspassen. De går lite fortare då och blir lite trevligare. Ska jag vara ute i många timmar är det onödigt jobbigt om tiden går sakta. I går körde jag och mina vänner Robin Sandra och Lars en distansrunda på stig. Vinterrundan som alla kör nuförtiden. Den som bjuder på stigcykling och bitvis riktigt trevliga partier. Men saker tenderar att bli lite tjatiga när jag gör dem flera gånger om. Nu har jag kört den där vinterundan för många gånger och den har inte så mycket fit att titta på bortsett från lite fin skog i början av Spikbodarna. Hursom var vi ute i lite mer än 2.5 timme i går och avslutade lördagen med pizza, vin och spel hemma hos mig.

Sol, inte något jag varit bortskämd med den sista tiden.

Jag unnade mig en sovmorgon i dag. Det sker sällan på helgerna. Tog det lugnt och velade fram och tillbaka. Ute blåste det stormvindar och jag ville helst av allt rulla runt Frösön. Tittade på trainern och funderade på om det skulle vara ett bra alternativ att köra en längre runda inne som distans. men kom fram till att jag behövde solljus lika mycket som distanspass. Vinterundan skulle vara det bästa alternativet sett till vindarna men jag ville inte. Jag ville få lite fint att titta på, vyer och lite väg emellanåt. Variation förnöjer som det heter.

Småväg mot Lövtorpet.
Just i ögonblicket blåste cyklen omkull, landade på stenen men ramen höll.

Fyllde en flaska med sportdryck och rullade ut mot Frösön. Ute på gångbron tog vinden tag i mig från sidan och jag anade att det skulle bli lite tufft bitvis i vinden. Jag rullade vägar ned mot Rödöbron och bröt av med någon stig. Bitvis plogat, i bland med ett tunt lager snö och is. Tänkte att det var rätt trevligt att umgås med sig själv. Bara låta tankarna vandra iväg medan benen trummade på.

Sommarstig mot Västbyviken. Jämtland i januari? Galet.

Nere vid strandkanten på den västra sidan av ön började jag bli lite rädd på riktigt när stormen tog tag i de stora tallarna och min cykel hoppade åt sidan. Jag visste att jag skulle få medvind hela vägen hem när jag väl rundade ön. Jag skyndade mig på den smala stigen och hoppades att inget träd skulle rasa. När jag rundade ön och tog den fina stigen som löper längs med stranden ändå in till Bynäset låg träden oroväckande lågt i vinden. Shit tänkte jag. Varför är jag här ensam? Tänk om något händer. Lite som rysk roulette, antingen klarar jag mig eller så ligger jag under ett träd. Pratade lite lugnade med mig själv och hade velat haft sällskap att ta rygg på.

Med ett pickande hjärta kunde jag så småningom komma in längre på ön och känna hur vinden avtog. Snurrade snörfria stigar i Sommarhagen, smög över isiga partier i skogen och tog några stigar i Vallaland innan jag trampade mot stan. Såg att klockan inte riktigt passerat 3 timmar och gjorde en avstickare upp till Lillsjön, ett av mina favoritområden sommartid. Trampade stig där och avslutade med tio stycken 30/30 sekunder innan jag stannade klockan utanför porten. Tre och en halvtimmes distans.

Kunggårdsviken och i skydd från vinden.

Nöjd över att tagit mig ut på solodistans trots vindarna och fått cykla Frösön runt och umgåtts med mig själv. Så längesedan sist. Det är sällan ön är cykelbar vintertid men den här vintern är sig inte lik. Jag behövde de här timmarna i tysthet med mig själv. För att tanka lite energi inför veckan och få tänka tankar klart. Ladda för en vecka som kommer att bli riktigt rolig och intensiv. Mer om det till veckan!

Nu ska jag dricka upp mitt kaffe och samla lite kraft för veckan andra och sista styrkepass.