Messlingen – finaste fjällcyklingen

Hur kom du att tänka på Messlingen av alla ställen? Frågan var ganska befogad från sambon när jag kom med förslaget åka dit över dagen och cykla. Messlingen är inte det första stället man tänker på när cykling kommer på tal och kanske inte det första utflyktsmålet heller.

Men har man lite lokalkännedom och Det att byn ligger vackert till med Flatruet åt ena hållet och Anåfjällets mäktiga massiv åt det andra hållet. Då anar man att det borgar för bra fjällupplevelser och cykling tänkte jag när jag satt hemma i torsdags och letade leder på trailforks och Strava på lagom avstånd från stugan. Lagom avstånd i det här fallet runt tio mil. Men internet var ingen större källa till inspiration den här gången. För fanns inte så mycket skrivet om Messlingen och cykling. Mer än att jag hittade ett par turbeskrivningar och fick reda på att det skulle finnas fyra uppmärkta leder i området. Turbeskrivningarna upplyste om att det fanns två leder i Funäsfjällens regi men ännu inte uppmärkta. På Strava fann jag några segment från Ruvallen förbi Evagraven och ett segment upp mot Öster Stoljan. En topp på 1042 meter.

Det gjorde mig väldigt nyfiken. Framförallt på Evagraven, Hällristningarna och Fiskhålsgraven som är kända sevärdheter i området och något jag velat se länge. Så pass nyfiken att utan en egentlig plan mer att använda fjällkartan och se om det där segmenten jag funnit var vettiga att köra. För trots att det är höst och kortare dagar vill jag ändå fortsätta hitta nya ställen att cykla på. Så som vi gjort under sommaren och har man inte provat så vet man inte. Frågan var bara om det skulle vara värt en bilresa på 9 mil enkel resa.

Väderprognosen lovade uppehåll och lite moln på lördagen och vi bestämde oss för att åka dit. Vi packade ned rejält med lunch så som vi gjorde helgen innan. Tog med lite extra energi och varma överdragskläder för att kunna pausa för en längre lunch på fjället.

Vi parkerade efter att åkt en sväng i byn för att se om vi kunde hitta starten på byns uppmärkta leder. Vilket vi inte gjorde. Vi bestämde oss för att ta byns leder på slutet och försöka hitta starten på turen mot Evagraven och Hällristnignarna först. Sedan luncha vid Fiskhålsgraven och efter det försöka ta oss till leden upp mot Öster Stoljan för ett topptur upp. Jag hade läst att utförsåkningen skulle vara mödan värt att cykla upp på fjället.

Efter att vi fått lite försmak av byns uppmärkta leder fick vi ett par kilometer på grusväg innan Ruvallen och klättringen upp mot fjället. Väl på vandringsleden sa vi båda att cyklingen redan nu var värd milen i bil och det skulle bara bli bättre ju längre upp vi kom. Från färgsprakande fjällbjörkskog med häftiga stenhällar till ett kalfjäll som brann i rött.

Led på stenhällar en bit innan vi nådde hällristningarna.

Vi hejade glatt på vandrare som nyfiket frågade om det verkligen gick att cykla trots all sten. Mest värmde orden från herre som vandrat i många år som först när cyklingen blivit mer populär i fjällen varit skeptisk och tänkt att det förstör. Nu var han av en annan åsikt och försäkrade oss om vi inte förstör något alls. Fina ord när man är van det motsatta. Tror att det blir mer acceptans när leder märks ut man tydligt går ut med att dessa delas mellan cyklister och vandrare.

Ljungdalfjällen i fonden

Vi tog en lång lunchpaus vid Evagraven i skydd mot vinden och med solen på oss. Tände upp gaskök och lagade mat tillsammans med många andra vandrare ute på klippblocken. Vi tog oss sedan vidare mot Fiskhålsgraven och tog efter lite felkörningar oss mot leden som skulle ta oss till Öster Stoljan enligt fjällkartan. Här började benen bli lite trötta men klättringen aldrig så tuff att det blev för jobbigt. Efter otaliga fotostopp och kom vi upp på toppen och alldeles för fort var vi nere i Messlingen igen. Och visst var utförskörningen värd alla höjdmeter vi tagit. Det var ren och skär njutning från toppen och ändå ned till Stadsån igen.

Och jag kunde konstatera att det här var en av livets finaste fjällcyklingar och ett område jag vill utforska mer.

Ruvallsrundan med en topptur på Öster Stoljan

Vi gick efter tipset att ta högervarv efter Ruvallens fäbod och startade turen nere vid Baggården. Eftersom leden mot Ruvallen inte ännu är uppmärkt och kartan jag hittat inte var ås lätt att följa följde vi inte riktigt den tänkta sträckningen. I stället följde vi vandringsledens märkning mot Ruvallen. Vi missade lite stig nedanför Hedevägen men fick ändå fin cykling upp mot Ruvallen.

Från Ruvallens fäbod är leden till en början bred och cykelbar även om det bär uppför och bitvis är brant. Leden är en vandringsled så visa hänsyn och heja! Det planar sedan ut efter ett stigkors och blir cykelbart en lång bit. Leden är lite stenig och går långa bitar på fin bred spång innan det bär uppför igen och så pass brant att det är klokt att dra cykeln.

Lite pushbike upp mot Hällristningarna.

När det planar ut igen är man vid de gamla hällristningarna som området är känt för. Häftigt att få se och utsikten mot Särvfjället och sjöarna är mäktig. Lite högre upp efter att få dragit cykel en lång bit når man kalfjället och utsikten ännu finare. En höstdag som denna kändes det nästan overkligt fint. Väl värt mödan klättringen upp!

Efter att fått lite mer klättring som går att cykla når man så småningom kalfjället. Här sluttar det sedan lätt utför ned mot Evagraven som är värd en paus. Det är en mäktig kanjon från istiden. Enligt sägen dog samekvinnan Eva här när hon en vinterdag tappade kontrollen över sin släde och renar och störtade ned i graven.

Mäktiga Evagraven med Anåfjällsmassivet i fonden
Finare lunchutsikt får man leta efter

Härifrån är det bara någon kilometer till Fiskålsgraven och det sluttar lätt utför. Stigen är bred och lättcyklad och vyerna otroligt fina. I Fikshålsgraven lever den unika dvärgrödingen som runnits där i flera tusen år och anpassat sig till klimatet och bristen på föda och är därför bara en decimeter stor.

Övre delen av Fiskhålsgraven. ännu en kanjon.
Vill man få lite äventyr genar man genom fjällbjörksskogen och en svacka innan man letar efter leden till Öster Stoljan

Härifrån fortsätter stigen tillbaka ned till Ruvallen. Vill man i stället ta sig upp mot Öster Stoljan så kan man göra som vi gjorde, att bära cykel över Fiskhålsgraven där det finns broar utlagda. Gena över fjällskogen och ännu en djup ravin. Ta en liten stig och sikte på skidspårets ledpinnar för att sedan nå vandringsleden mot Storsjö. Eller så hoppar man över att gena över skogen och svackan när man kommit över broarna och följer i stället guldturspinnanra som ansluter till leden. Därifrån trampar man uppåt.

Fin och lättcyklad fyrhjulingsväg med mäktiga vyer
Sista biten upp på toppen. Här spar man energi genom att gå!

Klättringen upp till Öster Stoljan är inte särskilt tuff utan går i en jämn lutning tills man svängar av vänster upp på fjällkanten. Du ser när det är dags att vika av den breda leden för att ta stigen upp. Sista biten får du dra eller bära cykel och når snabbt toppen av fjället. Härifrån har du vacker utsikt av fjällen i alla riktningar.

Självklart fotar man cykel på toppen!

Sedan följer du samma väg tillbaka ned mot fyrhjulingsvägen och följer sedan den ändå ned till Messlingen igen. Här får du verkligen belöningen efter en dag ute på fjället och de höjdmeter du tog upp på fjället. Vi tjoade oss ned och inget kändes för tekniskt eller brant. Bara utförskörning som framkallade sköna fjärilar av glädje i magen.

När du når bron över stadsån igen tar du med fördel tar du byns uppmärkta leder när de dyker upp och kommer tillbaka till Baggården. Turen är ca runt 20 km lång.

Messlingens svarta led

Vid Baggårdens bastubyggnad startar byns mtb-leder. Det finns fyra uppmärkta leder i olika längd. Färgerna säger inget om svårigheten. Den allra längsta är den svarta (som dock beskrivs som gul) och mäter runt 6 km. Lederna är gjorda som så att de alla följer den längstas sträckning men kortas av allt eftersom. Så åker man den längsta får man i princip alla leders cykling bortsett från den bit innan de återansluter till den svarta leden.

Vi hade åkt ledernas början när vi gav oss upp mot Ruvallen och bestämde oss för att ta den svarta. Mer än så skulle vi inte orka efter ett par timmar på fjället. Så i lugnt tempo tog vi oss upp mot Stadsån och sedan tillbaka ned mot byn där leden följde bystigen. Det blev varierad cykling, från stenig singeltrack, till mjuka skogsstigar och gammal körväg. Lagom teknisk och lagom kuperad och otroligt fint. Vilka stigar det finns här sa jag till Hasse flera gånger. Att detta fanns uppmärkt i en liten by kändes fint på något sätt. Några har lagt ett stort jobb och gjort det så bra.

Nöjda efter riktigt fin cykling ovanför och nedanför byn rullade vi tillbaka till bilen och drack det sista av kaffet i kvällssolen. Vi var överens om att Messlingen verkligen infriat våra förväntningar och att vi skulle återkomma fler gånger. Vi åkte hem till stugan och Storhogna trötta och hungriga.

Passar det alla?

De uppmärkta lederna är lite småstökiga i bland men inga större svårigheter. De är naturligt steniga och det finns ett par lite branta utförslöpor. Men har man lite cykelvana är det inget problem att cykla dem. Jag tror också att barnen med lätthet klarar åtmisntonde de två kortaste lederna.

Fjällturen över bla Evagraven och toppturen till Österstoljan kräver lite cykelvana och att man har lite flås. Men det är ändå en lättcyklad fjällrunda utan större tekniska bitar bortsett från steniga uppförsbackar där man ändå med fördel drar sin cykel upp. Toppturen kräver lite vana att åka utför den första biten men blir sedan en snäll utförslöpa ändå ned till Stadsån i Messlingen igen.
Tänk på att vädret i fjällen skiftar mycket och regn gör cyklingen svårare. Tänk också på att ta med förstärkningskläder, reservdelar om något går sönder och mycket energi. Mer om vad man kan tänka på när man cyklar fjäll finns här i ett inlägg jag skrev för något år sedan.

Hitta till Messlingen och lederna

Messlingen ligger efter Hedevägen ca 54 km från Hede. Kommer du från Hedehållet tar du upp höger i byn och följer skyltningarna. Kommer du från Funäsdalen eller Ljungdalen åker du till Mittådalen och forsätter mot Messlingen.

Vi parkerade mellan Baggårdens värdshus och den lilla handelsbod i slutet i byn mot Hedehållet. De uppmärkta lederna startar strax över vägen och vid Baggårdens bastu. Kika efter Funäsdalens guldtursmärkta träpinnar med svart och orange.

Ett litet bonustips om du är i omgivningarna är att åka upp till Mittåkläppen och cykla Gruvstugerundan! Här finns ett inlägg om den fina cyklingen som Funäsfjällen levererade i somras.

1. Hej,
    Så kul att ni gillade att cykla i Messlingen och vilket fint reportage!
    Jag och min fru flyttade till Messlingen för fyra år sedan, jag gick samtidigt i pension.
    Efter det har vi avverkat de flesta stigarna runt Messlingen, många av dom även på mountainbike.
    Ni verkar ha fått med mycket av det Messlingen har att erbjuda för MTB men en hel del finns kvar.
    Eftersom jag cyklat en del MTB insåg jag tidigt att Messlingen med ett omfattande stigsystem har mycket att erbjuda för MTB både i byn och på fjället.
    För tre år sedan anlade jag och min fru byslingorna och märkte dom med inplastade skyltar som dock bara höll ett år, året efter bytte vi ut skyltarna som bekostades av Messlingens IK mot dom som finns nu.
    Sedan dess har vi rekat dom nya slingorna Ruvallsrundan och Stadsårundan som nästa år ska märkas i Destination Funäsfjällens regi, Destinationen har också lagt ner ett stort jobb med nya spänger, broar och arbete på stigar.
    Om ni är intresserade har vi en enkel hemsida där bland annat vandrings- och MTB leder beskrivs, länk se nedan:
    Några små tips efter att jag läst ditt fina reportage:
    När man kommer från Evagraven finns det en väldigt dålig uppmärkt cykelbar 4-hjulingsväg upp mot stigen till Östra Stoljan. Den är märkt med några få rösen men väldigt svår att hitta. Eventuellt kommer vi att märka upp den på ett enkelt sätt om markägarna skulle tycka det är OK (dom nya lederna är förankrade hos dom).
    Man passerar ett väldigt fint ställe för ett dopp (om vädret tillåter) eller fika efter den stigen.
    Det går även att fortsätta 4-hjulingsvägen förbi Östra Stoljan ner mot Särvdalen. Stigen är fin ner till Särvån och en liten bit tills myrar tar över.
    När ni åkte ner igen mot Messlingen kanske ni inte såg Bäverhyddan, en rastplats med badmöjligheter precis innan man passerar Stadsån.
    Efter Ruvallen hade ni även kunnat hållit vänster vid parkeringen och följt Ruvallsrundan med fin skogscykling förbi Byggevallen som är en annan fin välskött vall.
    Men som sagt om ni är intresserade finns beskrivningar på vår hemsida, kontakta oss gärna om ni skulle ha frågor.
    Än en gång tack för ditt fina reportage om Messlingen och lycka till med fortsatt cyklande!

Med vänlig hälsning
    Stig o Eila Brännström

• Hej!
      Tack så mycket för en fin kommentar och ännu fler tips! Vi frågade oss själva vad vi gör nästa helg när jag läste igenom allt. Vilket otroligt bra jobb ni gjort med lederna i byn!
      Spännande med det som är på gång och märka upp leden till Öster Stoljan tror jag skulle bli bra.
      Rastplatsen tror att vi såg innan vi passerade över bron. Vi missade som sagt lite grann i början på väg ut. Hursomhelst kommer vi med all säkerhet tillbaka för att cykla mer.