3 cykliga sommarminnen

Även om sommaren inte riktigt är slut ännu tänkte jag, Sara och Elna dela med oss av våra cykliga sommarminnen. Det är inte det lättaste att plocka russinen ur kakan från den här sommaren. Det har varit en otroligt fin cykling. Jag kan inte minnas så många skitpass även om jag vet att de har funnits. Däremot är de pass i regn och kyla lätträknade. När jag tänker tillbaka känns det som sommaren varit lång samtidigt som den gått otroligt fort. Jag har inte hunnit cykla alla stigar jag vill. Har inte hunnit besöka cykelställen som jag tänkt att jag ska göra eller cyklat så mycket i fjällen som jag brukar. Men det är så varje sommar. Allt hinns inte med och det vore synd att inte ha något att längta efter till nästa sommar eller framåt höstkanten.

Men därmed inte sagt att jag inte har hunnit med mycket för det har jag. Många nya platser har jag fått upptäcka, som Vistabanan tillsammans med Elna i början av juni. Ett av alla de cykelminnena jag sparar på. Eller när vi åkte över gränsen och fick galet fin cykling i Röros och som vi kommer att cykla igen i mitten av nästa månad. Jag minns också våran utflykt till Linsell i hopp om att hitta massor av fina stigar och det slutade med massor av myggbett och vilsekörning Härjedalsskogarna. Kanske kommer jag att minnas hur snabbt det gick på en viss stig eller hur lite jag kände i benen när jag sprintade för SM-guld när jag tänker tillbaka på sommaren lite senare i vinter. Eller hur varmt det var och vattnet i flaskan aldrig svalkade. Eller hur otroligt bruna armar och ben jag har fått. Det kanske blir ett av de starkaste sommarminnen? Vem vet. Tills vidare plockar jag ut höjdpunkterna från maj, juni och juli.

Ett av de första fina sommarminnena var ändå pingsthelgen i Rättvik. Vi skrattade lite i bilen på väg ned över att vi precis vaknat upp i försommaren. Det var varmt och jag hade tischa. Hemma hade snön försvunnit så fort och i Rättvik slog sommaren ut. Vi cyklade en hel helg i korta ärmar på cykeltröjan och cykelbyxorna och jag var rädd att jag skulle bli förkyld. För så tidigt i maj cyklar man inte så lättklädd. En av alla myter som följer med från barndomen. Ta inte av vinterkläderna för tidigt. Men det var så varmt att jag var svettig av värmen och inget annat. Jag hade jättestora besvär av pollen och kroppen lekte katt och råtta. Ena passet var jag stark och rapp för att sedan inte orka något alls. Det var så där härligt vårpirrigt i kroppen. När man har hela sommaren framför sig och formen inte riktigt finns där man man kan ana att den är på väg. Benen är lite sprättiga och stigarna så otroligt fina att köra efter en vinter med fatbike och snö.

Vi åkte i vitsippshav och körde lite tekniska stigar. Vi åkte till Leksand och cyklade Asaklittsrundan igen och avslutade med att jaga varandra inne på skidområdet. Sa att det här var perfekt träning inför det kommande SM:et. Vi åt glass i bilen hem när det första sommarregnet kom och sa att det var viktigt att ta tillvara på alla fina dagar vi fick för sommaren kanske bara var på besök. Sommaren tog aldrig slut efter det. Det blev bara varmare och varmare.

Ett av de allra starkaste cykelminnena är den grusvägsrundan jag gjorde tillsammans med Hasse och John i juni. Vi samlar vanligtvis mycket cykelminnen tillsammans och det har var inte ett undantag. Det var första gången som jag verkligen njöt fullt ut över att cykla grusväg. Jag hade fått låna en cross och var lite skeptisk men både cykel och vägar överträffade alla mina förväntningar. Så som det ofta blir när vi cyklar runt stugan och gör det tillsammans med John var vi ute en hel dag. Från tidig förmiddag och långt efter middagstid. Det var ingen brådska och många kaffestopp. Utforskade vattenfall och gjorde glasspaus. Milen tickade i väg och benen var starka. Vi tjoade över galet fina vägar på ställen som jag inte visste fanns i skogarna runt min gamla hemby och runt stugan.

Jag var lyrisk när jag kom hem. Lyrisk över att fina vägar vi cyklat, alla timmar i sadeln och framförallt över att det var så otroligt roligt att cykla cross. Något som jag så gärna vill göra mer av. För hur roligt det än är att cykla fjällstigar runt Storhogna så är cyklingen i bland krånglig och svår att sy i hop till längre pass. Däremot finns det oändliga möjligheter till riktigt fin cykling på grusvägar och det gör sig ju bäst på just en cross fick jag villigt erkänna! Plats för en cykel till hemma? Njae. Vi får se!

Juli var en intensiv cykelmånad. Jag gick på semester lagom till SM drog i gång och sedan åkte vi till Idre, Rörbäcksnäs och Trysil. Fina minnen så klart. SM kommer alltid kännas både overkligt och häftigt. Men juli bjöd även på andra minnesvärda cyklingar. Som fjällcyklingen i Storhogna. Den som jag och Hasse bjöd in till för tredje året i rad. Precis som vanligt blev det fint häng och fint väder även om vi fick sommarens första kalla regn på oss lagom till fikat efteråt.  Det var också en av alldeles för få fjällcylingar den här sommaren. Så jag njöt lite extra av att få trampa favoritrunda över Oxsjövålen, sitta i ljungen och dricka kaffe och inte ha särskilt bråttom.

Det är sådana här turer som värmer allra mest i hjärtat och som gör att jag tycker att det är så roligt att cykla. Det är den gemenskap som finns i Happyride, den varma stämningen och alla fina människor som jag fått lära känna eller de nya som man får tillbringa en cykeldag med. För den här formen av cykling lika viktig som mina ensamma hårda pass där målet är att bli så trött som möjligt. Det är balansen och det som ger lite extra bränsle till att träna mer. Att få cykla med andra är suveränt på så många plan och framförallt skapar det fina minnen och många nya vänner!

Augusti då? Det har varit många fina cykelminnen den här månaden också. Vi spar lite på det!

Är ni nyfikna på Elnas och Saras cykelsommar? In och kika!