fjällcyklingsguide
En sommardag på fjället. Från Oxsjön till Storhogna i Härjedalen.

Nu är det sommar och fjällen har bytt från vinter- till sommarskepnad även om det nu i juni kan vara snö kvar och bäckar och större vattendrag är har mycket vatten kvar. Nu och ändå fram tills första snön lägger sig i höst är det fina förutsättningar för upptäcksfärder på cykel. Det är inte så svårt att cykla i fjällen men det krävs lite kunskap för att få en sådan bra tur som möjligt! Jag tänkte därför åter dela med mig av ett inlägg jag skrev förra året. Ett inlägg som är lite uppdaterat i år. Varsegod, en liten fjällcyklingsgudie!

Är det för alla?

Jag hävdar att det är det. Även om du inte har särskilt stor vana av att cykla mountainbike eller stig förut så klarar du av en lättare tur i fjällen. Kan du cykla kan du ta dig fram. Huvudsaken är att du anpassar turen och svårigheten efter din förmåga. Det gör inget om du måste dra cykeln i bland över spänger, uppför brantare backar eller över större stenar. Tjusningen med fjällcyklingen tycker jag är att det inte behöver gå fort. Det handlar om upplevelsen.

Det passar även fint för barn bara det inte blir för långt och tekniskt. En perfekt nybörjartur och som bjuder på fjällcykelpropaganda är den som utgår från Storulvån och till Gåsåns vindskydd. Där är stigen/leden inte stenig, i bland väldigt bred och stor del går på grusväg i början.  Den turen finns beskriven i mina turtips. Här finns den.

Val av cykel, däck och utrustning

Det är ingenting som säger att du måste ha en cykel med dämpning både fram och bak. Det går fint att ta sig fram på fjället med en hardtail, det vill säga endast dämpning fram. Det blir självklart lite bekvämare om din cykel även har bakdämpning och du kan cykla lite mer tekniska leder än med framdämpad cykel. Kör du fatbike har du oftast inte framdämpning men de stora hjulen sväljer effektivt ojämnheter i terrängen. En vanlig cykel är inte att rekommendera, det är mountainbike som gäller helt enkelt.

Däcken bör vara grovmönstrade för att du ska få grepp och inte halka omkring. I regel har mountainbikes det från början. Se till att inte pumpa däcken allt för hårt, det blir onödigt stötigt och svårare att få grepp ju hårdare pumpade dina däck är.

Hjälm är ett krav och jag förutsätter att du tänker lika där. Du behöver inte ha särskilda cykelskor med clips utan det fungerar med vanliga lite grövre gympaskor. Det är att föredra om du inte är van att ha suttit fast med fötterna innan. Särskilda cykelkläder behöver du inte heller ha även om det är skönare med padding i cykelbyxan. Se bara till att dina kläder inte är vida och riskerar att fastna i kedja och liknande.

En ryggsäck som är skön att cykla med. Det finns särskilda cykelryggsäckar men det går även bra en vanlig dagsäck med bra bärremmar.

Behövs en karta?

Även om du tänker åka efter markerade leder är en karta bra att ha. Dels för att du ska få ett hum om terrängen, var vattendragen finns och om var sommarleder går. Samt att inte riskera att följa vinterleder. De är inte att rekomendera eftersom de ofta passerar över vattendrag och myrar.

Det allra bästa är förstås om du har en vanlig karta at stoppa i ryggsäcken. De finns numer i vattentåligt matrial. Det fungerar också bra att ha en kartjänst i mobilen. Se till att du har en karttjänst som fungerar när du inte har täckning och som är uppdaterad för det område du befinner dig i.

Jag använder själv Calazos kartor i mobilen. De gör riktiga fjällkartor med stor detaljrikedom. Det kostar från 50 kr och uppåt per karta vilket är väl värt. Det finns kartor över samtliga fjällområden, några områden för terrängkartor och en del sjökartor. Har du bara laddat ned kartan fungerar det utan täckning och du kan se på kartan var du befinner dig via mobilens gps.

Väder skiftar i fjällen.

Att ta med sig i ryggsäcken

  • Extra slangar så att du kan laga en punktering. Stenarna är vassa många gånger.
  • Ett extra växelöra. Det är lätt hänt att det går sönder om du slår i bakväxel i spänger, stenar eller fastnar i enris. (Se till att köpa ett par extra och var noga med att det är just till din cykelmodell!)
  • Kedjelås/länk och kedjebrytare.
  • Karta. Även om du cyklar efter uppmärkta leder är det aldrig fel att ha karta över det området du tänker cykla i.
  • Förstärkningskläder som vindjacka, vindtäta byxor, mössa och vantar.
  • Multiverktyg så att du kan reparera eventuella missöden på cykeln.
  • För en dagstur behövs både lite lättare energi som bars, kaffe/te och självklart lunch. Du är på tur och har inte bråttom så snåla inte på det ätbara! Ta gärna med lite mer energi än vad du tror att du kommer att göra av med. En nödgel, druvsocker eller extra chokladkaka är oslagbart när energin tryter på slutet och du nästan går tom.
  • Glöm inte första förband. Något som jag tycker ska finnas i varje löpare eller cyklist ryggsäck. Alltid. Du vet aldrig när olyckan är framme.

Du behöver inte släpa med dig så mycket vatten. Din flaska eller vätskesystem kan du lätt fylla på längs med vägen i bäckar och åar. Vattnet i fjällen kan du dricka direkt förutsatt att det är rinnande vatten du hittar. Fjällvatten är dessutom bland det godaste du kan dricka så skippa kranvattnet!

Bonustips – på en del fjällstationer och skidorter som Storulvån, Vemdalsskalet, Storhogna högsfjällshotell eller Vemdalen kan du hyra en cykel för en dag! Perfekt om du inte har en egen eller möjlighet att kunna ta med dig en.

Att tänka på

Kom i håg att du vistas i naturen och på fjället och vädret växlar ofta snabbt, även på sommaren. Det kan komma snö, det kan bli dålig sikt eller falla stora mängder med regn. Ju bättre förberedd du är desto trevligare blir din tur. På Fjällsäkerhetsrådet finns det mycket information för en säkrare vistelse på fjället.

Anpassa din tur efter dina förutsättningar, cykelvana och kondition. Att cykla ett par mil i fjällen är inte som att cykla samma sträcka på vägen eller dina vanliga skogsstigar. Det går också i regel mycket långsammare i fjällen. En tur som Östra Ulvårundan är tex en dagstur med fikapauser inräknat och den är ”bara” 3 mil.

Vad säger allemansrätten?

Det finns inget allmänt förbud att cykla på motionsspår och vandringsleder. Men de är anlagda för dem som går eller springer. Därför måste du ta det lugnt och räkna med att de som springer eller går har företräde.

Här får du inte cykla; över planteringar, exempelvis trädgårdar, plantskolor, parkplanteringar, skogsplanteringar och andra liknande känsliga områden annan känslig mark, exempelvis åkrar med växande gröda.

Med allemansrätten har vi möjlighet att vistas och ta oss fram i naturen på olika sätt förutsätt att vi inte använder ett fordon med motor. Motordrivna cyklar får du köra med på vägar, men inte parkvägar, leder, stigar eller fritt i naturen men det går bra att med vanlig cykel. Du får cykla på enskilda vägar och markägare får inte sätta upp skyltar som förbjuder cykling. Däremot kan det vara bra att passera hus med hänsyn till de som bor där. Hur nära du får cykla beror på hur mycket du stör.

Det du däremot ska ha i åtanke är att vara försiktig när du tar dig fram på tex vandringsleder på fjället. Kan du så undvik mjuka stigar om vår och höst, framförallt på våren då det sker tjällossning och marken är extra känslig. Undvik att cykla över lavamarker, berghällar och liknande. Precis som med cykling på vanlig stig i skogen se till att anpassa ditt körsätt efter underlagen. I naturreservat och nationalparker kan andra regler gälla än allemansrätten och information om det finns brukar finnas på anslagstavlor i området. På vissa ställen är cykling inte tillåtet och respektera detta. Tänk också på att kommunen eller polisen kan reglera hurvida du får cykla på stigar och leder genom lokala trafikföreskrifter eller lokala ordningsföreskrifter. Det är alltid du som har ansvar att ta reda på vad som gäller för just det området du tänker cykla i. Information får du via kommunen eller polisen.

Källa: Naturvårdsverket

Det handlar om att visa respekt, för de som du möter på stigen/leden, för naturen och de andra som kommer att cykla efter dig. Håller vi oss till de regler som finns, visar hänsyn och är rädd om naturen kommer vi att kunna fortsätta cykla. Det är lätt att förstöra för andra och det förs mycket diskussioner och finns mycket kritik att det cyklas på vandringsleder.  Stanna gärna och släpp förbi vandrare, dundra inte om utan gör dig  hörd innan du passerar. Heja gärna, för ett leende och ett hej kan göra stor nytta! Cyklar du fjäll så håll dig dig lederna i området för hänsyn till naturen, fjällmiljön är väldigt känslig!

Sammanfattningsvis

Tveka inte att prova bland det roligaste som finns. Titta ut en tur som du klarar av och välj inte den längsta eller svåraste första gången. Räkna med att det tar mycket längre tid att cykla längs fjälleder än vad det gör på vägen. Packa ned mycket fika och lunch och se dagens som njutningsfull och inget du behöver cykla dig igenom så snabbt som det går.

Är du ovan, eller egentligen oavsett åk inte ut ensam och aldrig utan att berätta vart du tänker cykla. Fjällvädret kan ändras snabbt även på sommaren, olyckor kan hända och det inte säkert att din mobiltelefon har täckning. Det är bättre att ha sällskap på fjället!

Lär dig att laga enklare haverier och att byta däck. Det är kunskaper du behöver och något att tacka dig själv för att du lärde dig om det väl händer. Det är sällan roligt att vandra i cykelskor och dra cykel.

Till sist; ha en fin tur på fjället!

4

10 Comments

    1. Helena Enqvist april 21, 2016 at 09:11

      Något att skriva in på bucketlisten kanske? 😉

      Reply
  1. Rund är också en form! april 20, 2016 at 19:30

    Och med den bilden blev jag ju inte mindre sugen… Hehe!
    Men blir lite nojig när jag läser om att byta växelöra och däck själv. Jag hade nog fastnat och svultit ihjäl på fjället. (Fast tja, det finns ju värre sätt /platser att dö på)… 😉
    Rund är också en form! recently posted…Länkar – Ämne: StressMy Profile

    Reply
    1. Helena april 20, 2016 at 19:37

      haha, läste ju din förra kommentar;-)
      Äh..det är ju därför man ska åka fler! Alltid någon som kan. Eller hur! Ska man nu till och dö ska man göra det fint liksom!

      Reply
  2. elisabeth april 21, 2016 at 09:42

    en fin tur på fjället skall vi verkligen ha, åker till Åre 26–29 / 5 och hoppas på lite cykling då.

    Sen tillbaka senare i höst.

    Du peppar mig, bara så du vet.
    Härlig blogg.
    elisabeth recently posted…Känslan idagMy Profile

    Reply
    1. Helena april 22, 2016 at 10:52

      Men vad roligt, hoppas det är cykelbart och fint 😊 vad fint att höra! Tack för de orden!

      Reply
  3. Pingback: Turtips MTB - Prostgraven ToR - Helena Enqvist - hon som cyklar lite

  4. Pingback: #52vardagsäventyr - Höstfjäll och fatbike - Helena Enqvist - hon som cyklar lite

  5. Pingback: Cykla i och kring Vemdalen - en sammanställning av turtipsen - Helena Enqvist

Lämna gärna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.