• Home
  • /
  • träning
  • /
  • Mina träningsmål 2016 – i upplevelsernas tecken

Mina träningsmål 2016 – i upplevelsernas tecken

IMG_6854

Ett mål med 2016, en mara i de här trakterna och att uppleva fjällvärlden ännu i löparskor!

Veckans tema i Hälsobloggsnätverket handlar om träningsmål inför 2016. Jag har några inlägg i utkastmappen på det här temat men inte riktigt formulerat mina mål klart. Eller fått i hop dem i text. Jag har till skillnad från de senare åren ingen större struktur på sommaren som kommer. Inget större träningsmål. Det blir inte lika många cykeltävlingar. Ett beslut som känns bra likaväl som det lämnar en liten tomhetskänsla. Jag älskar långlopp och hela cirkusen kring det. Älskar de små ”byloppen” som jag kallar dem. Älskar känslan av starka cykelben när de levererar lika mycket som jag avskyr ångesten som tävlandet i bland tyvärr medför för min del. När självförtroendet sjunker och allt känns skit. Vilket det gör i omgångar under en lång sommar. Inget konstigt i det.

Just den sista biten med prestationsångest och dåligt självförtroende var en sak jag jobbade hårt med under säsongen som gått. Mina mål inför 2015 var att minska pressen på mig själv genom att sätta upp ett par lopp som extra viktiga och loppen däremellan som roliga träningspass med nummerlapp. Formen skulle vara som bäst lagom till Långlopps-SM. Jag skulle vara mitt allra bästa då och se hur långt det skulle räcka. Det gjorde att jag kunde slappna av. Det i sin tur gjorde att resultaten kom. Efter cykelvasan blev jag sjuk och tappade mycket av motivationen. Långlopps-SM avstod jag men kunde sammanfatta en fin sommar.

För mig är det viktigt att ha mål med min träning. Något att sträva efter och som kan motivera mig genom jobbiga och mindre roliga träningspass. Mål som jag visualisera när det känns tungt och som går att utvärdera på något sätt. Det är inte enbart att vara bäst i något, stå på pallen eller åka fort på ett lopp. Målen kan många gånger vara upplevelser, känna mig stark och orka mycket mer än vad jag gör just när målen formuleras. För det är roligare att ge sig ut på en längre löptur på fjället om orken finns eller att åka långa distanspass på skidor och inte känna sig slaktad efteråt. Lika viktigt är det med delmål för min del. Små saker på vägen som gör det lite lättare att se framsteg och som ger pepp. För mig fungerar det men det betyder inte att alla måste ha mål med vad de gör. Som med allt annat får man bestämma själv och komma fram till vad som fungerar allra bäst för en själv.

Så över till rubriken och 2016 års träningsmål. Jag har fyra utmaningar inplanerade fram till sommaren.

  • Öppet spår 9 mil på skidor.
  • Axa Fjällmaraton 42 km fjällöpning.
  • Ragunda 100 miles, mtb över 16 mil med galna 4200 höjdmeter
  • Vemdalen Fjällmaraton 42 km fjällöpning.

Öppet spår oroar jag mig inte för. Jag har åkt den sträckan 5 gånger innan. Till Mora kommer jag på något vis även om jag har har ett tidsmål som jag med all säkerhet får revidera. Skidor är skidor och alla yttre omständigheter som vädret som spelar stor roll.

I början av augusti ska jag för första gången springa ett maraton och väljer att göra det i fjällen. Galet javisst. 3 veckor efter Axa ska vi cykla långt och helgen efter springa långt igen. Hur kroppen kommer att reagera vet jag inte. Om kroppen orkar vet jag inte heller. Det blir spännande men fullt genomförbart i min värld. Huvudmålet och det som jag ser framemot mest är Vemdalen Fjällmaraton. Så mycket att det redan nu pirrar i magen av förväntan och längtan. Som jag skrivit om tidigare handlar det enbart om att ha så roligt som möjligt under tiden och lägga alla tankar på tider och placeringar åt sidan. Fjällen ska man njuta av så är det bara!

Bortsett från loppen som jag planerat in tillkommer det med all säkerhet något långlopp och något av de fina byloppen som förgyller sommaren. Kanske kör jag långlopp i sportklass med engångslicens eller i motionsklass. En tävlingslicens kostar ganska mycket.

Men målen är inte bara tävlingar/lopp för min del 2016. Jag har bestämt mig för att 2016 ska gå i upplevelsernas tecken. Jag min bucketlist som jag ska pricka av med små äventyr i mitt närområde. Jag vill uppleva ännu mer av fjällen här i Vemdalsområdet, både till fots, med skidor, i löparskor och på cykel. Jag ska lära mig att cykla på bakhjulet och hoppa med cykeln. Jag ska lära mig göra chins och blir ännu starkare i kroppen. Jag vill få ännu mer tjejer att cykla mtb i Östersund och få min dotter att komma i gång att cykla igen för jag vet hur mycket hon gillar det bara hon kommer ut. Framför allt ska jag har riktigt roligt under 2016. Det är det viktigaste och något som är viktigt för mig.

Hur jag tänker lägga upp träningen inför kommande säsong får bli ett eget inlägg. Jag har mycket att lära av mig själv. Vill du har mer inspo tycker jag du ska kika in hos Annika och hos Ida!

Har du några träningsmål det här året? Berätta i sådana fall!

image

Ett mål att känna samma starka känsla som här. När jag krossade frösötornsbacken! Sluta cykla ska jag aldrig någonsin göra. Bara så ni vet;-)

0

Endorfinberonde träningsnörd, mamma och fjällräv och som driver en av Sveriges största cykelbloggar. Cyklar skog, fjäll och landsväg och trivs allra bäst i stigcyklarshorts med kaffetermos i ryggsäcken. Tävlar i MTB och åker skidor vintertid.

20 Comments

Kommentera

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: