Mina träningsmål 2016 – i upplevelsernas tecken

IMG_6854
Ett mål med 2016, en mara i de här trakterna och att uppleva fjällvärlden ännu i löparskor!

Veckans tema i Hälsobloggsnätverket handlar om träningsmål inför 2016. Jag har några inlägg i utkastmappen på det här temat men inte riktigt formulerat mina mål klart. Eller fått i hop dem i text. Jag har till skillnad från de senare åren ingen större struktur på sommaren som kommer. Inget större träningsmål. Det blir inte lika många cykeltävlingar. Ett beslut som känns bra likaväl som det lämnar en liten tomhetskänsla. Jag älskar långlopp och hela cirkusen kring det. Älskar de små ”byloppen” som jag kallar dem. Älskar känslan av starka cykelben när de levererar lika mycket som jag avskyr ångesten som tävlandet i bland tyvärr medför för min del. När självförtroendet sjunker och allt känns skit. Vilket det gör i omgångar under en lång sommar. Inget konstigt i det.

Just den sista biten med prestationsångest och dåligt självförtroende var en sak jag jobbade hårt med under säsongen som gått. Mina mål inför 2015 var att minska pressen på mig själv genom att sätta upp ett par lopp som extra viktiga och loppen däremellan som roliga träningspass med nummerlapp. Formen skulle vara som bäst lagom till Långlopps-SM. Jag skulle vara mitt allra bästa då och se hur långt det skulle räcka. Det gjorde att jag kunde slappna av. Det i sin tur gjorde att resultaten kom. Efter cykelvasan blev jag sjuk och tappade mycket av motivationen. Långlopps-SM avstod jag men kunde sammanfatta en fin sommar.

För mig är det viktigt att ha mål med min träning. Något att sträva efter och som kan motivera mig genom jobbiga och mindre roliga träningspass. Mål som jag visualisera när det känns tungt och som går att utvärdera på något sätt. Det är inte enbart att vara bäst i något, stå på pallen eller åka fort på ett lopp. Målen kan många gånger vara upplevelser, känna mig stark och orka mycket mer än vad jag gör just när målen formuleras. För det är roligare att ge sig ut på en längre löptur på fjället om orken finns eller att åka långa distanspass på skidor och inte känna sig slaktad efteråt. Lika viktigt är det med delmål för min del. Små saker på vägen som gör det lite lättare att se framsteg och som ger pepp. För mig fungerar det men det betyder inte att alla måste ha mål med vad de gör. Som med allt annat får man bestämma själv och komma fram till vad som fungerar allra bäst för en själv.

Så över till rubriken och 2016 års träningsmål. Jag har fyra utmaningar inplanerade fram till sommaren.

  • Öppet spår 9 mil på skidor.
  • Axa Fjällmaraton 42 km fjällöpning.
  • Ragunda 100 miles, mtb över 16 mil med galna 4200 höjdmeter
  • Vemdalen Fjällmaraton 42 km fjällöpning.

Öppet spår oroar jag mig inte för. Jag har åkt den sträckan 5 gånger innan. Till Mora kommer jag på något vis även om jag har har ett tidsmål som jag med all säkerhet får revidera. Skidor är skidor och alla yttre omständigheter som vädret som spelar stor roll.

I början av augusti ska jag för första gången springa ett maraton och väljer att göra det i fjällen. Galet javisst. 3 veckor efter Axa ska vi cykla långt och helgen efter springa långt igen. Hur kroppen kommer att reagera vet jag inte. Om kroppen orkar vet jag inte heller. Det blir spännande men fullt genomförbart i min värld. Huvudmålet och det som jag ser framemot mest är Vemdalen Fjällmaraton. Så mycket att det redan nu pirrar i magen av förväntan och längtan. Som jag skrivit om tidigare handlar det enbart om att ha så roligt som möjligt under tiden och lägga alla tankar på tider och placeringar åt sidan. Fjällen ska man njuta av så är det bara!

Bortsett från loppen som jag planerat in tillkommer det med all säkerhet något långlopp och något av de fina byloppen som förgyller sommaren. Kanske kör jag långlopp i sportklass med engångslicens eller i motionsklass. En tävlingslicens kostar ganska mycket.

Men målen är inte bara tävlingar/lopp för min del 2016. Jag har bestämt mig för att 2016 ska gå i upplevelsernas tecken. Jag min bucketlist som jag ska pricka av med små äventyr i mitt närområde. Jag vill uppleva ännu mer av fjällen här i Vemdalsområdet, både till fots, med skidor, i löparskor och på cykel. Jag ska lära mig att cykla på bakhjulet och hoppa med cykeln. Jag ska lära mig göra chins och blir ännu starkare i kroppen. Jag vill få ännu mer tjejer att cykla mtb i Östersund och få min dotter att komma i gång att cykla igen för jag vet hur mycket hon gillar det bara hon kommer ut. Framför allt ska jag har riktigt roligt under 2016. Det är det viktigaste och något som är viktigt för mig.

Hur jag tänker lägga upp träningen inför kommande säsong får bli ett eget inlägg. Jag har mycket att lära av mig själv. Vill du har mer inspo tycker jag du ska kika in hos Annika och hos Ida!

Har du några träningsmål det här året? Berätta i sådana fall!

image
Ett mål att känna samma starka känsla som här. När jag krossade frösötornsbacken! Sluta cykla ska jag aldrig någonsin göra. Bara så ni vet;-)
0

20 Comments

    • Dom känns roliga! Haha, ja det lär ju bli en smärtsam upplevelse det där loppet. Jag vet att den där Ragundadalen är sjukt kuperad och många av milen kommer att göras uppför på grusväg. Tur att jag kör i lag med Hasse, kan behövas. Han får dra mig 😉 Fast mest ororar jag mig för att springa en mara helgen efter. Benen lär ju kännas rätt möra.

    • Då ska du få veta det så småningom! Det finns mycket att upptäcka här, både på hjul och till fots!

  1. Hej Helena! Kul att läsa om dina mål! :)Nu har jag fått kläm på mina mål för året, stora och små. Så, här kommer dom i korthet :

    Runn Open Water. Delmål, bra träning.
    Vansbro Swimrun. Stora huvudmålet. Genomföra och ha kul under tiden.
    Vansbrosimningen. Kapa förra tiden, men ändå ett delmål. Njuta och ha kul.
    Engelbrektsturen. Snabbare än i fjol.
    Cykelvasan 45. Under två timmar.

    Utöver det har jag som du cykla på bakhjulet (i år är året!), stå på händer, klara chins och cykla downhill flera gånger, bara för att det är så satans kul!

    /Emy

    • Hej!
      Vad mycket spännande du har framför dig och vilka bra mål! Gillar tanken om att genomföra och ha roligt. Det är ju trots allt det viktigaste.
      Om jag kunde simma bättre och inte vara så rädd för öppet vatten (kan man säga så?) hade jag velat prova swimrun. Ser så roligt ut!
      Ja mer downhill! Finns det något roligare att få vara lite barnslig och bara leka en hel dag? 🙂 Det är ju fint för vår teknik också!

    • Dom är utmanande och jag tror att det blir en jobbig men ruskigt kul sommar som kommer! Måtte jag bara hålla i löpningen under vintern 😉

  2. Härliga mål! Jag måste erkänna att jag är sugen på Vemdalens halvmara… Ligger inom rimligt avstånd också..,vem vet, jag kanske dyker upp 🙂

    • Men det skulle ju vara jätteroligt! Jag kan nästan redan nu, eller jag KAN lova att det bli en fin halvmara! Så vad väntar du på Camilla? Anmäl dig 😉

    • Ja verkligen! De blir tuffa såklart, men inget är väl omöjligt?! Känner redan nu att jag både kommer ha ont i fötter och ben innan hösten 😉 Det hoppas jag med!

    • Vad roligt att du tycker det! Cykelbloggen blir rookielöparblogg 😉 Fast sluta cykla går ju inte…

  3. WOW WOW WOW! Vilket peppande inlägg, alltså allt som stavas FJÄLL blir jag så pepp på. Dessutom allt som stavas CYKEL. Jag ser verkligen fram emot att få hänga här inne under året och fylla på mitt dröm-förråd.

    • 🙂 Vad roligt att du tyckte det! Det peppar mig med fjäll och cykel 😉 Du får fylla på drömförrådet och sedan göra drömmarna till verklighet Clara!

  4. Gött Helena! Har svårt att inte tycka om dina inlägg, de inspirerar.
    Jag måste verkligen skärpa till mig beträffande ”måluppsättning” för egen del, är på tok för feg…men men, skam den som ger sig!
    Kul att läsa om dina mål för året, inga halvmesyrer där inte!
    Bugar å´ bockar för trevlig blogg/läsning

    • Hej Abbe! Vad roligt att höra och vad glad jag blir 🙂
      Man måste våga lite tänker jag, landar man plattfall så gör man ju det, bara att prova igen.
      Nä de är nog lite galna sommarens upptåg, men på något sätt ska jag ta mig igenom dem!

  5. […] Nu är snart 2016 slut. Ett år som gick fort. Jag har tidigare år sammanfattat min tävlingssommar på hösten. I år blev det ingen tävlingssommar så som den sett ut tidigare. Ett medvetet val som visade sig bli precis så bra som jag hade tänkt mig. För jag älskar att tävla på cykel lika mycket som jag faktisk avskyr att göra det. Baksidan för min del är den stora prestationsångesten som följer med nummerlapp och resultatlista. Att jag inte tillåter mig att inte vara på topp i alla lopp. Jag har analyserat sönder de i mina misslyckade tävlingar. Letat fel och brister och har i bland kunnat ge upp alldeles för tidigr och inte trnat smart i jakten på att bli bättre. När jag blev bättre och gjorde fina resultat blev det svårare att hantera motgångar. Det kan låta fånigt eftersom jag tävlade i veteranklass, i D30 och gjorde det för ”skojs skull”. Jag lyckades vända det med hjälp av Jag kan bara göra mitt bästa och se hur långt det räcker inför sommaren 2015. Jag skrev lite om tankarna kring prestationen i inlägget om mina träningsmål för 2016.    […]

Leave a comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: