Traillöpning med Storhogna som utgångspunkt

traillöpning
Utgångspunkten för turerna är parkeringen vid hotellet och skylten för hotellslingan.

Även om semestrarna är slut och sommaren så sakteliga övergår till höst finns det ännu mycket tid kvar att upptäcka fjällen i trailskor. Jag tycker att den bästa tiden för löpning är nu. Färgerna på fjället är vackra, luften klar och hög och det är snart myggfritt. Även om det är lite kallt är det ändå perfekt löpartemperatur. Dessutom får du fjället för dig själv när de flesta turister har åkt hem. Kanske har du sådan tur att du får tassa fram i den första frosten, den som knastrar så härligt under skorna. Eller så får du uppleva den första snön för den kan komma när som helst och försvinna lika fort som den kom!

Jag tänkte att jag skulle dela med mig av 5 pärlor till turer som vi samlat på oss i fjällen runt Storhogna. Idén fick jag av en kommentar från Sara Rönne som var nyfiken på löpningen i området. Storhogna och Högfjällshotellet är en bra utgångspunkt både för korta och långa trailäventyr i fjäll som är snälla och lättillgängliga. Det är inte för inte som det ofta anordnas löparläger här. Många av de här stigarna och lederna kommer även Vemdalen Fjällmaraton att passera.

Så varför inte ta en helg eller en dag i de fina omgivningarna vi har och som inte enbart är ett vintersportområde. Vemdalen och Storhogna ligger ca 11 mil från Östersund, ca 20 mil från Åre, 47 mil från Stockholm och 20 mil från Sundsvall.

Hotellslingan med en avstickare till Samevistet- ca 7 km

En fin lite kortare runda som vi lite skämtsamt kallar för vårt eljusspår. Inte i den bemärkelsen att det finns elljus utan är en sådan standardrunda man tar. Ett eljusspår som i vårt tycke är den vackraste av vardagsrundor.

Från parkeringen vid Hotellet mäter rundan ca 7 km om man väljer avstickaren till Samevistet. Själva hotellslingan är runt 2,5 kilometer. En runda som är kuperad i början men planar ut så fort du når fjället. Hotellslingan bjuder sedan på böljande lätt kupering men går utför ned till hotellet. Underlaget är grusstig och stenig fjällterräng.

Starta utanför hotellet och följ de orangea markeringarna bredvid tjärnen och bakom sportshopen. När du kommer upp en bit tar du vänster och fortsätter hela den steniga backen upp. Vill du enbart springa hotellslingan följer du orangemarkering till höger. Följ sommarleden till Samevistet och vänd sedan tillbaka samma väg som du sprang. Att ta vinterleden går men den är bitvis väldigt blöt. Strax innan backen du sprang uppför kan du vika av vänster och ta den lilla stigen ned till hotellslingan och följer sedan den vältrampade slingan tillbaka till hotellet.

traillöpning

Karl XI’s väg till Fallmoran – 10 km

En fin högfjällsrunda som passerar den fina fäboden Fallmoran. Relativt lättsprunget stora delar även om leden är stenig. En ganska brant utförslöpa och en stenig backe bjuds man på. Även denna runda startas och avlutas med hotellslingan.

Starta vid hotellet och följ de orangea markeringarna förbi tjärnen och bakom sportshopen. När du når den steniga backen tar du vänster och följer sommarleden mot Samevistet tills den delar på sig. Du ska följa leden mot Vemdalsskalet som är Karl XI’s väg.

Här följer du leden nedför fjället tills du når en bäck. Passera den rakt fram och följ markeringarna en bit uppför igen. När leden går till höger (med markeringar) tar du den. Följ den så långt som du kan och tills det börjar gå uppför igen. Snart når du Fallmorans fäbod. Du kommer upp bland husen och ansluter på leden som går tillbaka till Storhogna, höger sett från fäbodarna. Ta sommarleden mot Samevistet och sedan vidare på sommarleden tills du når hotellslingan. Ta vänster och följ den böljande vältrampade leden tillbaka till hotellet.

Kull-Johannesrundan ca 9,5 km

En runda som bjuder på lite asfalt och en skön (eller jobbig) stigning tillbaka till hotellet. Du får fina vyer och vitmossa att tassa i om du väljer det lite längre alternativet.

Starta vid hotellet och spring upp grusvägen och hotellslingan bakvänt. När stigen delar på sig en bit in på slingan fortsätter du rakt fram och når efter en liten stund leden till Bräckvallen. Följ den tills du har passerat de första spängerna. Här kan du välja att korta av din runda och då få ett par kilometer på asfalt. I sådana fall tar du stigen till höger och följer den tills du når en vändplan. Spring nu vidare på asfalten genom stugområdet Kull-Johannes och förbi deras miljöbod och vidare utför mot husvagnsparkeringen. En bit efter miljöboden går Karl XI ned till höger, numer tyvärr svårt att se på grund av nya tomter. Om du hittar den ska du följa den ned i sänkan, passera nära en tomt och vidare ut på en liten myr. Den bär sedan upp på kanten där du med starka ben kan springa upp och sedan komma på sidan av hotellet.

Ser du inte stigen följer du asfaltsvägen ned till husvagnsparkeringen och tar sedan asfaltsbacken upp till hotellet igen.

Det andra alternativet och det som är lite trevligare är att fortsätta leden mot Bräckvallen tills du når en ledkorsning. I ställe för att följa leden över myren till Bräckvallen tar du höger och följer den lilla stigen uppför på fjället igen. Du följer den leden som bitvis är lite svår att se över stenstöket och ned tills du möter Karl XI’s väg från Klövsjö. Ta höger och spring mot hotellet igen. Du kommer att passera Kull-Johannesvägen, lika här, ser du inte fortsättningen på stigen tar du asfaltsvägen ned och sedan vidare upp mot hotellet. Råkar du på stigen tar du självklart den!

Myrlöpning mot Bräckvallen fast på stig.

Bräckvallen tur och retur 10 km.

En fin lättlöpt tur som går över en stor myr och längs stenig stig. Knappt kuperat alls bortsett från en liten slakmota i början och en brant nedförsbacke till Fettjeån. När du når Bräckvallens vindskydd rekommenderar jag att du springer några hundra meter till och tittar på Bräckvallens fäbod!

Starta turen utanför hotellet och spring upp grusvägen för att nå hotellslingan bakvänt. Följ de orangea markeringarna, obs inte den första du når efter grusvägen. I stället ska du ta höger och följa vägen upp och sedan vänster till du når en vändplan. Där går hotellslingan in. Följ den en bit tills du når en stenig stig och ta den rakt fram. Efter en liten stund kommer du på leden mot Bräckvallen och följer skyltningen. Vid ledkrysset ute på myren ska du ta vänster och följa spången och sedan den steniga utförsbacken ned till Fettjån. Följ sedan leden upp till Bräckvallens vindskydd och vidare genom att ta vänster till Bräckvallens fäbod. Du springer samma väg hem!

Storhognatriangeln ca 22 km

Det här en riktig långtur som min sambo testade löpform och utrustning inför Axa Fjällmaraton på. En tur som bjuder på oerhört vackra vyer över de fjäll som ligger i området. Turen är kuperad bitvis och passerar både Fallmoran, Jors-Karivallen och Jaktstugan. Du får både steniga leder, mjuk fjällstig, lite obanat över myr och fjällskog i ett. En runda som du som är mer van ska ta. Men som alltid vad gäller fjällöpning går det bra att gå i bland. Den här rundan passar även fint att vandra en fin höstdag med fikasäck!

Utgå från hotellet och spring sommarleden till Samevistet. Där tar du sommarleden ned till Fallmorans vindskydd och senare fäbodvallen. Fortsätt sedan längs med spången mot Jaktstugan. Efter en kort brant utförsbacke alldeles innan en träbro där myren börjar ska du följa vinterleden till Jors-Karivallen, skylt till höger. Här är det vinterled vanligtvis och oftast blött. Men följ ledkryssen så hamnar du rätt. Vid den gamla Fäbodvallen Jors-karivallen ska du följa den tydliga sommar/vinterleden upp till Jaktstugan. En rejäl stigning som ger lön för mödan när du väl når Jaktstugan.

Lika fint på senhösten när frosten knarrar under skorna. Här den fina utförlöpningen mot Falmoran.
Lika fint på senhösten när frosten knarrar under skorna. Här den fina utförslöpningen mot Falmoran.

Passera Jaktstugan mot Vemdalsskalet och ta den steniga leden till vänster mot Storhogna igen. Du får skön och fin utförslöpning tillbaka till ån och myren igen. Fortsätt mot Fallmoran där du kom i från senast och till Fäboden. Här ska du springa mellan husen nedåt sett. det är orangea markeringar där. Fortsätt nedåt ån och över den. Följ skylt och markering. Ta inte vänster längs med ån. Efter någon kilometer (med orangea markeringar) når du Karl XI’s väg. Ta vänster mot Storhogna igen. Tar du höger kommer du till Vemdalskalet.

Håll rakt fram ända upp på toppen av Slättfjället. Efter en brant uppförsbacke med lite svårforcerad terräng breder sig en fin och bred led ut sig. Följ den ända till hotellslingan strax före Storhogna. Ta höger in på Hotellslingan och följ den ned till hotellet igen.

Bonustips – Katrinaslingan på toppen

Motionsspår är inte dumt i bland. Ett av de finaste ligger på toppen av Katrinabacken. Vintertid ett av områdets vackraste och ett av de få där du kan staka dig runt, med andra ord inte så kuperat. 2,3 km mäter toppspåret och går på fin smal stig i stort sett hela vägen. Du får fin utsikt över Storhogna och över Klövsjö.

Ta bilen upp till topparkeringen, skyltat Sångbäcken från stora landsvägen. Följ sedan skyltning topparkering. Du kan självklart nå spåret via skidsystemet från Storhogna men på grund av nya tomter och stor exploatering är det svårt att följa det ursprungliga skidspåret. Tyvärr. Men toppspåret är ännu intakt.

Så, nu har du ett knippe fina turer att spara på och utforska nästa gång du besöker Vemdalen och Storhogna!

1. Åh, massa trailporr!! 🙂
    Jag blir jättesugen på att springa i fjällen den här årstiden. Har ju bara varit uppe tidigare, de gånger jag varit och vandrat.

Eller. Vänta nu, jag ska ju till Sälen om drygt en vecka… haha! Lucky (och confused) me. 😉

• Det tycker jag du ska göra! Den är ju verkligen det, bara det att slippa flygfän 😉 Tak så mycket, jag hoppades att inlägget skulle göra det!

2. Stort tack för att du delar med dig av dina löprundor. Har stuga i Björnrike och letar efter löprundor i närheten. Fundering – om du använder en app när du springer, t ex Endomondo, är det möjligt att lägga in dem som löprundor och hitta dem där direkt?

• Hej Robert! Vad roligt att du tycker det! Jag använder strava, där finns gpx-filerna. Använder Garmin och för över sedan.

3. Hej, bra tips på rundor kring Storhogna. Jag hade önskat att du även delade GPX-filerna. Finns det någon möjlighet att du kan lägga ut dem eller maila mej?