• Cykligt

Ett luftslott i skogen – om en ledig fredag

Att stigfinna kan vara riktigt roligt i bland. Att leta ut ett mål, en stig eller ett område på en karta och försöka ta sig dit. Det är inte alltid det är cykelbart eller långa fina stigar. Många gånger det pauser för att läsa karta, dra cykel, gå över blöta myrar och hamna i återvändsgränder. Men det är också det som är roligt, som sätter lite extra krydda till cykelturen och gör den extra minnesvärd. Och man vet aldrig om man hittar något eller vet vad man kommer att få se efter vägen.

Jag hade en av flera semesterdagar att ta ut i dag. Jag ville cykla. Vara ute ett par timmar och leta nya stigar att cykla och nya ställen att se. Tittade på kartsök i går kväll och av en händelse fick jag syn på två intressanta platser vid och ovan Ope-sjön. Nörderbodarna och Palatset. Det sistnämda satte i gång min fantasi och nyfikenhet. Vad var palatset? Jag messade Sandra som också skulle cykla och frågade om hon ville följa med på äventyr. Det ville hon och skickade en bild på en karta och en kompass. Vi skulle till palatset.

Stigen Sniff i Mumindalen, eller nedre Torvalla i folkmun.

Jag åkte bara hem efter happymorningride:n och tog en snabb dusch och bytte till torra kläder. Fyllde en termos med kaffe och stoppade ned en banan och mötte upp Sandra ute i Odensala vid nio. Vi började med lite stig i Torvalla. Jag hade sett en ny muminstig* som jag skulle försöka att få tillräckligt lång för att Strava skulle godkänna den. I dimma och några plusgrader snurrade vi i den fina skogen vid Gåsenvägen innan vi cyklade upp mot Opesjön via grusvägar ovanför Torvalla. Vi visste på ett ungefär hur vi skulle ta oss till Nörderbodarna och hoppades sedan att vi skulle kunna ta oss vidare mot Palatset trots stora myrar.

Lite av vintern vi fick ligger kvar, i form av isiga grusvägar.

Vi nådde Nörderbodarna ganska enkelt och gjorde en liten avstickare ned till Opesjön där isen hade lagt sig. I marken var det blött och sankt och vi studerade kartan igen för att se om det fanns någon utmärkt stig att följa. Vi hittade en som ledde oss till en myr med raka diken. Studerade kartan igen och bestämde oss för att följa dikeskanten mot en vändplan nära Palatset. Efter en stund tittade vi förvånat på varandra när ett svart månliknande landskap skymtade i dimman. Var tog myren vägen?

Vi konstaterade att det måste vara en torvtäkt vi stött på och där den lilla stig vi följt tog slut stod vi rådvilla. Gena över myren på andra sidan och genom skogen utan att veta om vi skulle komma på den stig som ledde till Palatset utan att veta hur långpromenad det skulle bli lockade inte så mycket. Att vända tillbaka och ta en lite större väg vi sett på kartan kändes för lång. Men att  hoppa över diket och ta kanten av torvtäkten kändes läskigt. Vi hade ingen aning om hur mjukt det skulle vara och om vi skulle fastna med cyklarna. Dessutom kändes landskapet läskigt. Som om vi hamnat någon annanstans.

Vi valde torvtäktens kant till slut efter att jag känt på hållfastheten och sakta cyklade vi längs med kanten och nådde till slut den vändplan vi sett på kartan. Skojade om att det inte skulle bli ett stravasegment av den här biten och att vi aldrig någonsin hade åkt ut själva hit. Det hade vi inte vågat. Vi skojade om palatset, hur skulle det se ut. Värdigt en kopp kaffe? Något alldeles speciellt eller bara en glänta i skogen? På kartan skulle det finnas både fornlämningar och en byggnad.

Vi genade över en myr via en skoterled och var glada att få lämna den ödsliga torvtäkten bakom oss. Klafsade i blötan och hittade till sist en bred skogsbilväg. Det som var markerad som stig på kartan och kunde snabbt nå turens mål. Ett luftslott mitt i skogen. För palatset var en gammal byvall som låg ödsligt i en glänta. Dimman gjorde platsen lite läskig och vi drack kaffe på stående fot och spratt till när regndropparna slog mot utedassets tak.

Palatset och en ståfika när platsen var lite skrämmande ödslig.

Kalla om händerna och fötterna cyklade vi tillbaka åt samma håll vi kommit och enligt Sandras kartläsning skulle vi följa en grusväg ända ned till Optands flygfält. Vi passerade saltstenar för älgar och många älgpass. I dimman var kalhyggerna fina och den lilla färg skogen har nu väldigt skarp. Jag frös när fukten i luften gjorde mina kläder isiga och energibristen i kroppen började komma. Benen ville inte riktigt cykla så länge till.

Även om vi hittade så många stigar fick vi se platser vi inte visste fanns. En del fina och andra lite bisarra. Som en grillplats mitt ute i ingenstans med älgskallar som prydnad. Vi passerade gamla fäbodar och såg stora fåglar i dimman. Fick cykla fina grusvägar och förlita oss på kartan.

När vi passerade Optands flygfält kände jag igen mig. Den vägen ned mot E14 och Ope hade jag cyklat förra hösten. Nedanför vägen kom stigarna vi kört så många gånger när vi cyklat till och från Brunflo.

Vi gjorde det enkelt för oss och följde grusvägen nere vid sjön. Trötta av många timmar ute, förlite energi och vätska. Rundade av turen med att åka över skidstadion innan vi skiljdes åt. Nästan 42 km över tre timmars rulltid.

Även om turen inte innehåll så många partier av stig blev det en otroligt fin höstrunda. Jag hade ingen aning om var jag befann mig stora delar av turen. Det var ställen som jag bara sett på kartan. Vi hade fått lite av allt och fått cykla fina grusvägar som kan bli fina distansrundor till sommaren. EllersomSandra föreslog, en tur att kanske göra på fatbike innan vintern blir alldeles för snörik. Det blev en väl spenderad ledig dag som piggade upp en dimmig och grå novemberdag. Vardagslyx helt enkelt!

*Mumindalen fick sitt namn efter de stigar som vi märkte upp förra sommaren. Blev en hype och väckte stort intresse. Historien om det finns här om du är nyfiken!